Bezpieczeństwo podczas kąpieli

  • Najlepiej kąpać się na specjalnie wyznaczonym kąpielisku strzeżonym przez służby ratownicze. W takich miejscach białe flagi zezwalają na kąpiel, czerwone jej zabraniają. Pole kąpieliska wyznaczone jest bojami żółtymi (dla początkujących pływaków) oraz bojami czerwonymi (całkowity obszar kąpieliska).
  • Nie wolno wchodzić do nieznanej wody. Grozi to złamaniem nogi o podwodne kamienie, zaplątaniem się w korzenie przy nurkowaniu, ugrzęźnięciem w mule, a nawet utonięciem.
  • Nie wolno wchodzić do wody "z marszu", kiedy ciało jest spocone, a organizm zmęczony i rozgrzany.
  • Kąpać się można dopiero po dłuższym odpoczynku - nigdy zaraz po obfitym posiłku. Po posiłku należy odczekać 2 - 2,5 godziny przed wejściem do wody.
  • Nie należy pływać samemu - zawsze z inną osobą, która przynajmniej będzie mogła nas obserwować i w razie problemów będzie zdolna do udzielenia pomocy.
  • Należy unikać jedzenia i żucia gumy podczas pływania - w takiej sytuacji łatwo jest się zadławić.
  • Alkohol i pływanie to złe połączenie. Upośledza on ocenę sytuacji, zmysł równowagi i koordynację ruchową (zwłaszcza w  wodzie). Ponadto zmniejsza umiejętności pływackie i zaburza termoregulację organizmu.
  • Surowo zabronione jest wrzucanie do wody śmieci, zwłaszcza szkła. Stwarzamy w ten sposób zagrożenie nie tylko dla siebie i innych pływających, ale też dla flory i fauny akwenu wodnego.
  • W przypadku złego samopoczucia, uczucia zimna i sinienia palców czy ust należy bezwarunkowo wyjść z wody.
  • W trakcie kąpieli nie wolno udawać tonącego, krzyczeć, bądź wzywać pomocy, jeśli jej w rzeczywistości nie potrzebujemy.
  • Nigdy nie należy skakać do wody (zwłaszcza na głowę) w miejscu, którego się dokładnie nie zna. Rzeźba dna dość często się zmienia.